Template by:
Free Blog Templates

Tuesday

Kerosakkan Dan Cara Membaiki Komputer (Asas)

1) Ada sesetengah komputer pada permulaanya akan berbunyi bip pendek sekali, itu menandakan komputer anda berfungsi dengan elok. Ada sesetengah komputer juga bunyi bip panjang sekali menandakan anda pernah membuka CPU atau menyetuh perkakasan dalaman komputer tersebut, tapi itu tidak menandakan komputer anda menghadapi masalah.

2) Bunyi bip pendek 2 kali menandakan komputer anda mengalami kerosakan/kesalahan pada CMOS.

3) Bunyi bip panjang 1 kali dan pendek 1 kali menandakan komputer anda mengalami kerosakan/kesalahan pada RAM. - Cabut dan pasang semula RAM kalau masih problem gantikan dengan yang baru.

4) Bunyi bip panjang 1 kali dan pendek 2 kali menandakan komputer anda mengalami kerosakan/kesalahan pada VGA/Graphic Card. - Jika graphic card pada slot PSI sila cabut dan pasang semula, jika onboard dapatkan nasihat dari pakar.

5) Bunyi bip panjang 1 kali dan pendek 3 kali menandaka komputer anda mengalami kerosakan/kesalahan pada keyboard atau pada VGA/Graphic Card. - Cuba gunakan keyboard yang lain untuk graphic card sila rujuk no. 4.

6) Bunyi bip panjang 1 kali dan pendek 9 kali menandaka komputer anda mengalami kerosakan/kesalahan pada ROM. - Read Only Memory, sila dapatkan nasihat pakar.

7) Bunyi bip panjang berkali-kali menandaka komputer anda mengalami kerosakan/kesalahan pada RAM atau RAM tidak terpasang dengan betul atau RAM tidak kompatibel dengan motherboard. - Pastikan motherboard support RAM yang dipasang, dapatkan nasihat pakar.
 
8. Bunyi bip pendek berkali-kali menandaka tenaga pada power supply tidak mencukupi, segera ganti power supply. - Pastikan beli power supply yang support motherboard pada CPU kita, dapatkan nasihat pakar.

1 comment:

  1. sye ade masalah pd monitor
    ini tentang logo
    tibe2 sume logo mcm google chrome, document dll jadi satu logo yg same iaitu logo realplayer
    mcm mne nk tukarkan logo yg salah tu kpd logo yg asal semula????

    ReplyDelete